Brug robotter til data-logging

Naturfag: Brug robotter til data-logging
Formål: At kunne bruge robotteknologi til datalogging i fagfaglige og tværfaglige forløb

I arbejdet med elektronisk dataopsamling i naturfagene indsamles data via forskellige sensorer og bruges derefter til videre undersøgelser.

Ved at anvende robotter og robotsensorer til dataopsamlingen og programmere disse til at reagere på bestemte måder ud fra de data, som indsamles, gøres dataopsamlingen meget konkret.

Et af de store temaer i naturfag, som egner sig til at inddrage robotter i, handler om forurening og energi-optimering. Her vil man fx kunne programmere en robot til at reagere på temperaturforandringer; altså at man får robotten til at udføre en handling, når temperaturen overstiger et bestemt antal grader. Dette kan fx være en simulering af et drivhus, hvor robotten starter en lille blæser, når temperatursensoren registrerer, at temperaturen er højere end 28 grader.

På kurset arbejder du hands-on med opgaver, som gør dig fortrolig med at bruge forskellige robotteknologier til datalogging, og du præsenteres for en række idéer til tværfaglige forløb og innovative arbejdsmetoder.
Kurset henvender sig til naturfagslærere, som gerne vil have inspiration til måder at anvende robotteknologi på. Det er en fordel, hvis du enten har deltaget i kurset ”Robotter: Konstruktion, styring og STEM” eller på anden vis har lidt erfaring med robotter i undervisningen.